Life & Leisure

Steps of life to be remembered

Kes serban: Pelajar pondok pilih penjara daripada bayar denda

with 10 comments

Salam,


Tak sangka aku ada polis boleh tahan Ahmad ni sebab pakai serban. Harap2 bukan polis melayu. Kalau ye mmg tak berhati perut. Kalau tak silap aku ada undang2 pakai serban ni. Turban contohnya boleh dipakai ketika menunggang tanpa memakai topi keledar. Lebai pula dibenarkan pada mereka yang telah mengerjakan haji. Tapi bagi aku budak ni walaupun 28tahun, dia adalah seorang pelajar sekolah pondok. Dan tak patut la nak tahan dia polis pun.

Dari dok saman orang baik2 macam ni, baik la polis buat ops2 sekatan jalan raya untuk mat rempit sana nou. Tak paham aku dunia sekarang ni. Yang baik ditangkap, yang jahat terlepas dan bermaharajalela (aku tak kata kat D.S Najib)

RM90 bukan besar untuk di bayar, tapi dia memilih untuk meringkuk didalam penjara selamat satu malam untuk mempertahankan sunah nabi tersebut~

Yang best, magistrate yang jatuh hukuman ni, student LAW uia, anak Sulatan Kelantan. Wakaka~~!

Nih rumusan aku baca berita tadik:

“Pada 20 September dua tahun lalu Ahmad Nasir disaman di Jalan Pasir Tumboh atas kesalahan menunggang motosikal tanpa memakai topi keledar sebaliknya memakai serban.

Beliau disaman kerana melakukan kesalahan yang bertentangan dengan Kaedah 4 Motosikal (topi keledar keselamatan) 1973 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 119 (2) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333/87) dibaca bersama dengan Seksyen 128(1) akta yang sama.”

Baca sini~

Bengong~!

Komen alkubrawiyyah.blogspot.com

Itulah undang-undang negara kita yang berdaulat serta termaktub. Yang menjadi isunya sekarang ialah mengenai penafsiran ‘Lebai’ sebagaimana yang terdapat dalam Notis Pengecualian tersebut. Sepatutnya seorang anggota polis yang dikatakan beragama Islam mestilah mengambil satu pendekatan yang fleksibel mengenai perkara tersebut. Walaupun OKS (Orang Kena Saman) tersebut masih lagi seorang pelajar, namun perlulah juga diambil kira bahawa OKS adalah seorang pelajar pondok dan bukannya pelajar sekolah biasa. Sudah menjadi aturan pakaian pelajar pondok yang dikehendaki berserban, maka ia seharusnya diambil kira serta menghormatinya sebagai satu sunnah yang dituntut Islam. Apatah lagi anggota Unit Peronda, Konstabel Che Sidek Omar Mat Hassan mengaku dirinya sebagai seorang Islam.

Regards,

TeMMon~

Written by aizat84

January 20, 2009 at 4:28 am

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. sikh yang x pegi haji tu pon boleh pakai serban mereka…haih tak faham aku undang2 polis nih…

    Hafizzul Kamarudin

    January 20, 2009 at 5:20 am

  2. nampak tulus mulusnye budak nih!…

    entah nape ngn orang skrang anti sangat ngn org yg pakai serban….sape entah ajar!

    Afida Anuar

    January 20, 2009 at 6:08 am

  3. huhu.. ape nk jadi la ngn kerajaan kesangan ko ni jat…

    Nuar

    January 20, 2009 at 7:11 am

  4. Kesangan la kerajaan ..

    Apa bleh buat .. polis raja di malaysia ..😀

    pijo -> karamjit dulu pun pakai turban nipis ja .. lagi nipis dari mamat ni. Lepas plak~!

    kak fida -> ape lagi .. tak nak try .. kot2 dapat jadi suami akak😀

    nuar -> haha .. tak tau apa nak cakap. Aku sangat sa**ng degn kerajaan kesangan aku😀

    M@YaZ

    January 20, 2009 at 7:20 am

  5. dahla saman kt kelantan..memalukan je polis cmtu pnye hal pn mau tngkap ka..malu aku sbgi org kelantan negeri serambi mekah..

    saizulhafiz

    January 20, 2009 at 7:46 am

  6. nak wat camna apit ..

    aku dengar2 .. ada cerita desebalik saman .. tak tau betul ke tak .. kalau ada bukti2 kukuh .. aku post sebab2 polis tu saman ..

    M@YaZ

    January 20, 2009 at 7:51 am

  7. tu la abg2 polis tuh…
    org suh p dgr ceramah tiap2 ari kat mesjid xmo..kang dh xto pape.. =D

    ~~Noli

    January 21, 2009 at 1:41 am

  8. ni la die manusia akhir zaman.. Org ikut sunnah nabi pun dijatuhkan hukuman… singh pakai serban tu x plak die nak saman.. Subhanallah..

    shauqi

    January 21, 2009 at 2:48 am

  9. aku plak setuju ngn pendapat bwh nie

    Memakai Helmet Pun Sunnah, Bukan Serban Je…

    “1 – Narrated Anas bin Malik: In the year of the conquest of Mecca the Prophet entered Mecca, wearing a helmet on his head. (al-Bukhari, Book no. 72, Hadith no. 699)

    2 – Narrated Sahl: When the helmet of the Prophet was smashed on his head and blood covered his face and one of his front teeth got broken, ‘Ali brought the water in his shield and Fatima the Prophet’s daughter) washed him. But when she saw that the bleeding increased more by the water, she took a mat, burnt it, and placed the ashes on the wound of the Prophet and so the blood stopped oozing out. (al-Bukhari, Book no. 52, Hadith no. 152)

    Kesimpulan:
    Gunakanlah/Pakailah helmet sebagai langkah-langkah keselamatan sebagaimana Nabi juga menggunakannya untuk tujuan keselamatan.”

    Palie

    January 21, 2009 at 2:56 pm

  10. Bukan masalah setuju ke idak palie .. aku cuma terkilan ngan polis tu nye tindakan je. Patutnya biarkan lah pelajar tersebut. Bukan merempit pun. Jauh mana sanagt dia nak naik moto. Benar undang2 adalah segalanya. Keselematan juga lebih penting. Tapi kemanusiaan itu perlu ada. Kemaafan itu perlu dipupuk. Pendapat aku jugak la.

    Apa yang korang cakap semua betul. Cuma kat sini aku nak pertikaikan polis tu je.

    M@YaZ

    January 22, 2009 at 9:47 am


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: