Life & Leisure

Steps of life to be remembered

Perbebzaan Ke"Excite"tan Raya Kanak2 Dan Dewasa

with 8 comments

Salam,
Hehe, ada orang cakap dewasa ni raya tak best, ada pulak pihak yang suka. Macam-macam.
Timing raya bagi aku kali ni sangat perit skit. Kenapa? Meh kita tengok
  • Road Tax Kete aku mati 1 Oct 2008, “bimaknaha” jatuh pada hari raya. Haha~! 
  • Mati road tax bermakna mati insurance kereta jua
  • Duit hantaran/hantaran hangus kena beri kepada pihak perempuan
  • Minyak petrol punya perbelanjaan naik. (Mak balik kampung nak bas tau~ Aw)
  • Duit raya kanak2 lagi.
  • Kad Kahwin dapat hari ni tentatively.
  • Project kat MAS tak siap lagi.. (maaf la walau due date dekat, raya tetap raya)
Hah, itu antara permasalahan yang timbul dalam pala otak aku sekarang. Mostly bab duit, haha, tapi insyAllah semua berjalan lancar kot. Apa pun tahun ni nye raya berbanding tahun lepas sangat la lain~ Tahun lepas sempat berbelanja untuk diri sendiri lagi.
Time kanak2 dulu best raya kalau di lihat dari segi duit ni. Mana tak nya, raya adalah pelaburan paling besar untuk akaun kira2 kanak. Pernah satu ketika aku boleh kumpul sebanyak rm450 untuk duit raya sahaja. Kalau tak silap darjah 6. Dengan muka tak malunya pusing satu kampung. Kalau kat kedah ni, budak2 dari hulu pun datang pekan semata2 nak kutip duit raya. Bila tanya kadang2 dari pendang pun ada. Pendang dan Alor Star agak jauh, perjalanan naik keta mengambil masa dalam 45 min. Sanggup kerana raya aidil fitri.
Time sekolah rendah sampai menengah selalu temankan sepupu aku main meriam tanah. meriam yang aku rasa sangat secure berbandingkan dengan meriam tanah. Macammana? Hehe, kawasan umah aku tu kan bendang. Dan banyak batas2 kat alor air yang membekalkan air ke semua bendag2. So waktu siangnya kami bertungkus lumus membuat dan menanam meriam tersebut di dalam batas yang paling strategik (bataih ban org kedah panggey). So pada waktu malamnya, Probably elok2 lepas sembahyang terawih 8 rakaat, yang kadang2 kami tak buat langsung tu, mula la berlaku peperangan antara kanak2 di kawasan kampung. Port yang sepupu aku pilih ni best. Sebab dekat ngan kok/terowong air. So, bergema dia masyuk~ Malam 7 likur di kampung di selitkan dengan bunyi2an meriam tanah tu~ Kat sini aku jumpa detail pasal meriam buluh untuk pengetahun kepada kanak2 yang baik 😉
tapi tu semua zaman kecik2 ja. Dah besar semua tak berasa nak main dah. Kat mana kampung aku? Hehe, meh kita tengok wikimapia. Ahha, dah jumpa. Click sini. Kampung Pergam nama dia~
Okeh la, oleh kerana hari ni aku masih berada di Kuala Lumpur. Hari ni nak jalan2 makan angin kat Kuala Lumpur. Mari teman aku~!
Regards,
TeMMon~

Written by aizat84

September 27, 2008 at 1:01 am

Posted in Life, Selamat Hari Raya

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. loh..kat kl lagi ker?? aku pun kat putrajaya lagi..tp cuti dari ri kamis ri tu lagi..huhuhu
    biler ko balik kedah jat?aku ri isnin pun kene g kl lagi…tension sgguh…

    hunnyBie

    September 27, 2008 at 10:53 am

  2. loh..kat kl lagi ker?? aku pun kat putrajaya lagi..tp cuti dari ri kamis ri tu lagi..huhuhu
    biler ko balik kedah jat?aku ri isnin pun kene g kl lagi…tension sgguh…

    hunnyBie

    September 27, 2008 at 10:53 am

  3. haha .. pasal debit kat ko ke bie .. eh bie plak .. ainoor ..

    Sian ko, kasik duit raya kat maybank lagi. Kalau nak derma baik ko derma kat aku je. Kah kah kah

    Aku balik kedah naik bas je kali ni. aku kebutuhan uang .. 😦

    Ahad malam kasik balik .. sahur kat a.star~

    M@YaZ

    September 27, 2008 at 11:42 am

  4. haha .. pasal debit kat ko ke bie .. eh bie plak .. ainoor ..

    Sian ko, kasik duit raya kat maybank lagi. Kalau nak derma baik ko derma kat aku je. Kah kah kah

    Aku balik kedah naik bas je kali ni. aku kebutuhan uang .. 😦

    Ahad malam kasik balik .. sahur kat a.star~

    M@YaZ

    September 27, 2008 at 11:42 am

  5. aku pun kat KL lg….huhuhu..kat opis lg tau!tp nk balik dh jap g…yey!

    selamat hari raya Jat!!

    -reha-

    September 30, 2008 at 3:32 am

  6. aku pun kat KL lg….huhuhu..kat opis lg tau!tp nk balik dh jap g…yey!

    selamat hari raya Jat!!

    -reha-

    September 30, 2008 at 3:32 am

  7. selamat ari raya jua…

    M@YaZ

    September 30, 2008 at 5:33 am

  8. selamat ari raya jua…

    M@YaZ

    September 30, 2008 at 5:33 am


Leave a comment